Skip to main content
More
  • Contact us
  • Partners
  • Resources
  • News & Events
  • Blog
  • Support
  • English
    • Svenska
    • Deutsch
    • Polski
    • Norwegian
    • Dansk
  • Demo now
  • My NE
  • My Cloud NSP
Nilex AB Nilex AB
  • Company
    • About us
    • Careers
  • Products
    • NileXpress®
    • NileXpress Plus®
    • Nilex PRO®
    • Nilex Enterprise®
  • Features
    • Self Service Portal
    • Mobile Application
    • Ticket Management
    • Service Catalog Management
    • Asset Management
    • Contract Management
    • Knowledge Base Management
    • Task Management
    • Order Management
    • WorkLog Management
    • Financial Management
    • Service Level Agreement
    • Reports
    • Translation Management
    • Branding
    • Scheduling cases
    • Integrations
    • Computer Telephone Integration
    • Active directory
    • Calendar&Resource Management
    • NSP integration with Microsoft Teams
  • Order
  • Training
  • Solutions
    • ITSM
    • Shared services
    • Customer Support
    • Facility Management
    • Field Service Management
  • Services
  • Customers

Demo now

Demo now

  • Company
    • About us
    • Careers
  • Products
    • NileXpress®
    • NileXpress Plus®
    • Nilex PRO®
    • Nilex Enterprise®
  • Features
    • Self Service Portal
    • Mobile Application
    • Ticket Management
    • Service Catalog Management
    • Asset Management
    • Contract Management
    • Knowledge Base Management
    • Task Management
    • Order Management
    • WorkLog Management
    • Financial Management
    • Service Level Agreement
    • Reports
    • Translation Management
    • Branding
    • Scheduling cases
    • Integrations
    • Computer Telephone Integration
    • Active directory
    • Calendar&Resource Management
    • NSP integration with Microsoft Teams
  • Order
  • Training
  • Solutions
    • ITSM
    • Shared services
    • Customer Support
    • Facility Management
    • Field Service Management
  • Services
  • Customers

Blog

AllmäntNilex
CMDB
2020-05-11

Med CMDB:n får ni på enkelt sätt total kontroll över era IT- och övriga inventarier

Användningen av olika hårdvaru- och programvarusystem ökar kontinuerligt. Det är därför viktigt att företag på ett tillförlitligt sätt håller sina tillgångar under kontroll. Men inventering räcker inte. Snarare handlar det om att fånga och dokumentera systemets beroende av varandra. Först därefter kan nya IT-tjänster eller förändringar implementeras utan avbrott och fel snabbt och fullständigt elimineras.

Nilex CMDB-lösning är extremt flexibel och också mångsidig. Det stöder företag av alla storlekar optimalt när det gäller att hantera sina IT- och andra tillgångar och tjänster såväl som tillhörande processer, som t.ex. ITIL processerna Incident, Problem och RFC. All nödvändig kunskap är tillgänglig centralt.

Med Nilex CMDB får man möjligheten att lagra all hårdvara och mjukvara som servrar, datorer, mobila enheter, telefoner eller nätverkskomponenter - allt som kan nås via en IP-adress, men också övriga tillgångar. Samtidigt fastställs förhållandena mellan systemen och dokumenteras tydligt i CMDB. Eftersom anslutningarna - till exempel vilken applikation som är installerad på en dator eller i vilket nätverk en server finns - är absolut nödvändiga för IT-hantering. Detta är det enda sättet för IT-avdelningen att veta exakt vilka system som påverkas i händelse av ett fel eller när en ny programvaruversion rullas ut och kan agera i enlighet därmed. Servicedisken har också fördelar eftersom agenten omedelbart kan se vilken hårdvara och programvara användaren använder eller vilken server han kan komma åt när en händelse rapporteras.

Att också på ett enkelt sätt ha total kontroll på övriga tillgångar sparar pengar då man inte behöver anskaffa något som redan finns och inte används.

I CMDB ingår Network Scanning för en sömlös inventering av verksamhetens inventarier. Detta säkerställer att all information om IT-tillgångar i företaget kombineras på ett ställe i CMDB. Detta förenklar avsevärt tillgången till data från olika avdelningar eller över platser. Och konfigurationsobjekt kan antingen vara tidsstyrda eller hållas uppdaterade på ad hoc-basis.

CMDB är en integrerad del av Nilex Service Plattform och används även med funktioner för

• Ärendehantering (Incident, Problem, RFC, SRQ)

• Avtalshantering (t.ex. leasing- och mjukvarulicens)

• Kunskapshantering (kunskapsbank)

• Fakturering (t.ex. leasing av utrustning)

• mm.

I CMDB:n lagras all tillgänglig information centralt och såväl aktuella som historiska. Detta inkluderar till exempel koppling av hårdvara eller programvara till processer, förhållandet till IT-tjänster och information om livscykeln. CMDB är inte bara grunden för den dagliga verksamheten utan framför allt för optimering och planering av IT-landskapet och övriga inventarietillgångar.

Nyheter

Merry Christmas & Happy New Year!

2020-12-18

NSP 100

2020-02-12

Welcome to new customers!

2018-08-13
  • Contact us
  • Partners
  • Resources
  • News & Events
  • Blog
  • Support
  • My NSP
  • Terms of Use
  • Privacy Policy
  • NSP accessibility
  • Sitemap
  • Credits
Copyright © 1996-2017 Nilex in Helsingborg AB. All rights reserved.