Att tänka på när en flytt av digitala arbetsmiljöer till molnet planeras
Allt fler verksamheter flyttar sina digitala arbetsmiljöer till offentliga eller privata moln. En effektiv och säker molnhantering är därför viktig för att skydda infrastrukturen och hålla relaterade kostnader under kontroll samtidigt som datasäkerheten säkerställs. Att identifiera tjänsteområden som relativt lätt kan flyttas till molnet bör därför prioriteras. Men det är ingen lätt uppgift.
IT-avdelningarna måste kunna hantera de utmaningar som uppstår när okända nätverk och enskilda enheter är anslutna med verksamhetens nätverk. Detta inkluderar enheter som ägs och av anställda används när de arbetar hemifrån. Många av dessa enheter, som skrivare eller webbkameror innehåller sensorer som är enkla mål för hack attacker. Intelligenta kontorslösningar som t.ex. för att anpassa belysningen eller luftkonditioneringen till utrymmet innebär ytterligare en ledningsbörda för IT-teamet och är ett potentiellt mål för hackare.
För datasäkerheten är det därför viktigt att IT-avdelningen har tillgång till en detaljerad karta över infrastrukturen som också inkluderar molnet. Det är viktigt att veta var vilka enheter används och hur data överförs mellan dessa och där speciella säkerhetsåtgärder är nödvändiga. Säkerhetsregler är speciellt viktiga eftersom det finns flera olika miljöer i hemmakontoren som verksamheten inte har installerat.
För hantering av servicetjänster är det fördelaktigaste alternativet ett datacenter med klart definierade mjukvaror för att stödja en komplex infrastruktur. En molnlösning kan vara det fördelaktigaste alternativet för centrala affärs- och IT-tjänster för ett effektivt och säkert stöd för arbetskrafternas flexibla arbetsmetoder och lokaliseringar idag. IT-avdelningen kan lättare hantera och snabbare anpassa sig till förändringar och krav med automatiserad lösning för driftsättning.
Verksamheter kan idag inte undvika att lämna den slutna, isolerade IT-miljön bakom sig och skapa en miljö som omfattar företagskontor, hemmakontor, fjärrarbetsplatser och integrerat i det offentliga molnet.
För att hantera denna förändring med framgång, räcker det inte att det bara är molnbaserade appar som hanteras i ett mjukvaru definierat datacenter Hur obekvämt det än kan vara för verksamheter, anställda förväntar sig IT-stöd även om deras arbetsplats inte tillhandahålls av arbetsgivaren. Om du till exempel ringer ett Zoom-samtal hemifrån och din privata webbkamera inte fungerar, förväntar du dig att verksamhetens IT-avdelning löser detta problem. Men IT-teamet måste också se till att webbkameran är säker mot nätverken och att inte äventyra företagsdata.
Nu sänds all datatrafik via fiberkabelnät över långa avstånd och inte som förr via ett kontorsbaserat lokalt nätverk. Men trafiken i fibernätet är inte billig när det används av tusentals människor på olika platser samtidigt.
Därför krävs det ett leveranssystem som Unified Endpoint Management som möjliggör en fördelning via molnet. Dessa lösningar bör även inkludera vad som kallas för tillgångsinformation, för att få en överblick var verksamhetens edge enheter finns och hur de används.
För att ange på vilka enheter och applikationer som kan nås av verksamhetens IT-tillgångar, krävs det beslut och riktlinjer. Dessutom är det nödvändigt att tänka på hur dataläckor kan undvikas och hur IT-säkerheten kan upprätthållas och garanteras, utan Processer och protokoll begränsar användarens komfort och produktivitet.
Det krävs en strategi för digital arbetsplatshantering om enhet, konfiguration och Service Management. En lösning som täcker alla behov från en leverantör föredras av de flesta verksamheter istället för att kombinera lösningar från mer än en leverantör.
För att undvika misstag när verksamheter planerar att flytta sina System till en molnleverantör bör man b.la. tänka på följande:
- Skaffa detaljerad information om alla System, enheter samt tillgångar och anslutningar, så att ni får en exakt ha överblick
- Prioritera IT- och företagstjänster som skall migreras till molnet och hanteras där.
- Som en del av en riskanalys, identifiera beroenden mellan Tjänster som kan vara relevanta för att avgöra vilka system ni flyttar till molnet.
- Identifiera potentiella attackytor som skapats genom att migrera dessa System och tjänster i molnet.
- Välj en central konsol för att hantera hela infrastrukturen i ert moln och hantera era enheter oberoende från vilken plats. Lösningen skall också säkerställa en sömnlös förbindelse mellan enheter oavsett hur eller när en annan användare tar över en enhet.
- Se till att konfigurationshantering, tillgångshantering och Licenshantering är integrerad för t.ex. bokning av mötesrum i Office 365.
- Den Lösning som väljs bör också fjärrövervakas samt integrera säkerhets säkerhetsåtgärder om IoT-enheter är inblandade. Då säkrar ni att t.ex. interaktioner mellan IT och maskiner inte orsakar incidenter vid underhåll.
- Skapa en steg för steg plan för migration och förändringsprocessen. Under övergången kan alla processer göras parallellt utanför molnet för att säkerställa kontinuitet i verksamheten och undvika avbrott i de löpande tjänsterna. En testinstans, exempelvis via förändringshanteringsfunktionen inom ITSM-landskapet bör inrättas för att kontrollera det molnbaserade systemet innan det tas i bruk.
- Molntjänster ska vara enkla och lätta att använda för användarna. Det är möjligt genom engångsautentisering och åtkomst till applikationer är lätt, och tjänster och data via en central konsol. Men verksamheterna måste säkerställa att deras värdefulla data är skyddade är till genom omfattande kryptering.
- En effektiv och noggrann kostnadskontroll krävs också eftersom hosting av tjänster i molnet sannolikt blir dyrare än en lokal installation. Men en viktig och avgörande anledning för verksamheter att flytta sina system till en molnleverantör är att det idag är svårt hitta kvalificerad personal för arbetsuppgifter inom detta område.